tisdag 8 mars 2011

altid (v)arg

det känns som om jag föddes (v)arg.

om jag fick den känslan i livmodern eller om det var ilskan över att lämna den ?

freudianen skulle säga: dålig relation till din mor
adlerianen skulle säga: känslan av maktlöshet

förmodligen är det en kombination av faktorer och gener.

min släkt var med i krig och elände.har läst att sådant överförs i generationer

inte blev det bättre av auktoritär fostran med både stryk och terror.

skolan på det- sitta still och hålla käft i 10 år- repetera, rena hjärntvätt, det knäcker dom flesta.

blev så fruktansvärd rasande- högerbenet är full med är från knivar och saxar som jag besinningstlös högg i köttet.

total utmattning efter ett sådant raseriutbrott. någon gång i 12 års ålder försökte jag ändra taktik- sova bort ilskan , vilket faktisk fungerade och gör det än.

tyvärr blev det början på ett tungt alkoholmissbruk som höll i sig flera år och sen övergick till andra droger. alkoholen fanns i överflöd och bukovski gav den kulturella bekräftelsen.

ilskan finns där hela tiden någonstans- även i glädjen lurar den någonstans och kan anfalla i princip när som helst.

vad är det att vara så arg över? som vuxen man som klarar sig utmärkt utan en hysterisk mor. befriat från tvång och plikt- pensionerad.

maktspelet är genomskådad på alla plan: socialt, politisk och religiös- så vad är det som trigger igång?

det kan vara så att känslan har hängt med så länge att hjärnan har blivit hard wired, betingat- som pavlovs dräglande hundar.

det kan vara en skydd mekanism, en kraft ,ett driv till utveckling och förändring.den är vapnet mot världen i krig,som jag håller i tider av kris som pusher mig fram när det är nära slutet. den skydar mot apati och viljelöshet, ger mig två mil till att gå , låter mig leva vidare när jag tror att nu är det slut.

ett konstig paradox , ilskan som drar ner i destruktion,ogenomtänkta handlingar.
bristande impulskontroll säger fackmannen:

men frågan är om kontrollen verkligen är så dålig- det beror väl också på impulsens intensitet och kontinuitet.

intensivität är det rätta ordet.-starka känslor-kan det vara fel?

det är frågan om kognitiv hantering - med tanken, säger dom lärda- men det kan vara just tankarna som drar igång det hela.

utan att tänka: säger gurun och tar ett bloss på cillum och räknar pengarna

man skulle kunna dra ner det hela på en  cynisk,kemisk analys- serotonin, dopamin , endorfin, thc, lsd - lyckan är ett kemisk tillstånd- i dont think so

leva ut känslan, så långt det går , på gott och ont, ta smällen och lärdommen-förhoppningsvis inte samma hårda smäll vid nästa repetion.

ilskan är bra den är levande-vägvisare, skapare , fredssökande. den vaktar livets oförutsägbarhet- alltid redo.

alltid denna komplexitet av motsägelser- paradoxens sanningar.

zim salam zen

kanske gurun har rätt- det går inte att fatta ändå

its a big mysterium- dont even think about it

tänker på fenrirs kättingar...