söndag 6 mars 2011

fenrir varg ur nordisk mytologi

fenrir vargen ska på dommens dag,ragnarok,bryta sina länkar som gudarna satt och förtära odin.

jag letade mest efter ett namn till bloggen och tog denna ur en bok jag läser om nordisk mytologi.

det låter ju vild och farligt och återspeglar en del av känslan i det jag vill berätta.

inte för att jag är så vild och farligt men vi lever i en värld som kan vara det och det skulle vara skönt att tänka sig att något kom och hämnades för allt vad människor har utstått , för hela jordens lidande, för skogen som skövlades, haven som ut fiskades- allt hemsk som sker.

som när the punisher i filmen bara gör rent bord och tar dom onda en efter en. det är skönt och på något vis tröstande att åtminstone ha en föreställning om att ond kommer med ond bekämpas.

det funkar inte så- och jag vill så gärna själv vara lung och fin , en pacifist som räcker andra sidan till-men det är svårt-och jag försöker verkligen , för det är det jag tror på, det är det jag vill ha-FRED.

men det bubblar där inne i känslan och tankar far rund i huvudet... det är en galen värld..det är inte jag som är helt av banan. ok jag får mina ryck och gjord en massa skit-bara för att ha det gjord-men jag har lärt mig något av det och jag har betalt för det och levd med konsekvenserna.och det är så det ska vara.

det är något jag vill berätta- något om det jag gjord , hur jag lever nu - något om det jag sett i världen och det jag tänker om altihop.

vissa ser mig som konstig, sjuk till och med, vissa har kallat mig rättshaverist(vilket jag är stolt över), men andra ser mig som god vän , förebild , föregångare till och med- en del tycker säckert jag är en skitstövel, och vissa av dom har också en poäng med det.

ibland är jag rädd för att bli en sur gammal gubbe, andra gångar tänkar jag stort, ser mig som innovatör, eller kapitän på en världsomsegling.

visst är jag egen-vem är inte det -men egentligen är jag en helt vanlig snubbe som ibland gör saker på ett ovanlig sätt.som att flytta ut i skogen  -inget konstig med det , men att göra det utan pengar i främmande land hör ovanligheten till.

vill bara ha lugn och ro egentligen , från en galen värld, jag vill inte vara ensam men jag orkar bara inte med allt snack och spel och heraki och bullshit- jag pallar inte- kan inte bevara min fred då.
därför har jag valt skogen , inte bara för att komma bort utan också för att möta människorna här ute på riktig, under bar himmel, vid en eld , på ett berg. som när man är på båt med människor och inte kan komma undan- det blir en närhet en äkthet en direkthet som jag älskar att vara i .

det sociala spelet ger jag inte mycket för , psykologer kallar det för narsisism, självkärlek, att man tror sig vara förmer än andra. well, jag sticker inte under stol med att jag står mig själv närmast, och mina barn, egen kött och blod väger tungt.och jag tror inte heller att alla andra som spelar spelet gör det för andras skull  i första hand utan förmodligen för att vinna något på det för egen del- förmodligen anseende makt inflytande.
det kan till och med vara så att dom blir spelat med bara för att dom är så viljelös.

hårda ord- vist men det är hårda bud därute och det gäller att svara för sig, speciellt om man ställer sig vid sidan om och vägrar delta.

satt inne för vägran  i mitt hemland- totalvägran som det heter-det var det som gav mig kicken ur mitt land- va fan vill dom mig. att vägra är på något vis något man inte har lov att göra eller i alla fall anses opassande som om man inte hade något val i den friaste av världana.
 vägra konsumera , nä det går ju inte -om alla gjorde så, vem ska hålla igång maskineriet då? inte jag i alla fall, jag har inte satt i gång den och jag vill inte att den kör över mig. sorry-men låt mig vara i fred så kan ni fortsätta sköta sparkarna - det är en fair deal. jag köper det.

inte sitter jag på hela sanningen  - jag vill bara leva så fredlig som möjligt, inte trängas i hörn inte tvingas till lydnad, jag gör det jag kan , när jag kan det- jag är ingen maskin-och jag har ett val.

bara en helt vanlig snubbe med ett ovanligt liv.